Nacházíte se zde: Úvod Podpora Nápověda E-maily Problémy s elektronickou poštou

Příjem a odesílání pošty z poštovního klienta

Problémy s přijímáním či odesíláním pošty z poštovních klientů bývají nejčastěji způsobeny bezpečnostními opatřeními na Vašem počítači či síti. Typicky to bývá nastavení firewallu, antiviru, či omezení na síti (například zákaz posílání pošty přes SMTP servery umístěné mimo danou síť).

V případě problémů s připojením na server pro příchozí či odchozí poštu doporučujeme postup:

  1. Zkontrolujte si správnost nastavení účtu ve Vašem poštovním klientovi. Návody pro nastavení poštovního klienta najdete v nápovědě Nastavení poštovního klienta.
    Správnost přihlašovacího jména a hesla k Vašemu e-mailu si můžete snadno ověřit přihlášením do webmailu
  2. Ověřte, že spojení není blokováno některým programem na Vašem počítači - firewallem či antivirem. Poměrně často se stává situace, že spojení blokuje antivir po své aktualizaci nebo zapnutí jeho součásti pro kontrolu příchozích e-mailů.
  3. Ověřte, že spojení není blokováno na Vaší síti, nebo Vaším poskytovatelem připojení k Internetu. Někteří poskytovatelé připojení například mají zakázáno posílání zpráv přes odesílací SMTP servery umístěné mimo jejich síť.
  4. Pokud kroky v předchozích bodech nepovedou k dohledání příčiny problému, obraťte se prosím na naši zákaznickou podporu s bližším popisem problému.

Podrobný postup zjištění příčiny problému při komunikaci s POP3 serverem

  1. Zkontrolujte si vaše připojení k Internetu, případně nastavení firewallu a antiviru (zda není spojení na poštovní úložiště blokováno).
  2. Otevřete příkazový řádek a pusťte následující (příkazy telnetu musí podporovat Váš operační systém, ve Win 8.1. a 10 je potřeba telnet doinstalovat):
    telnet 91.239.200.222 110
    
    Jestliže kromě jiného uvidíte řádek, který bude začínat řetězcem +OK, pak je s vaším připojením vše v pořádku. Pro ukončení relace pošlete příkaz quit. Pokud +OK nevidíte, máte s největší pravděpodobností problém s připojením, případně s firewallem či antivirem. Pro řešení kontaktuje svého administrátora, správce sítě či poskytovatele internetového připojení.
  3. Dále zkuste to samé se jménem serveru:
    telnet mail.cesky-hosting.cz 110
    
    Je-li i nyní vidět +OK, pokračujte dalším testem. V opačném případě máte problém s DNS - to dále řešte s vaším administrátorem, správcem sítě nebo poskytovatelem připojení.
  4. Minulou relaci neukončujte příkazem quit, ale pošlete následující:
    user UZIVATEL@DOMENA
    pass HESLO
    
    kde UZIVATEL@DOMENA je název vaší schránky - například info@cesky-hosting.cz a HESLO je vaše heslo k příslušné schránce.
    Jestliže po některém z těchto příkazů nedostanete +OK, pak si překontrolujte, zda jste požadované údaje vyplnili správně. Jestliže toto všechno je v pořádku, opusťte relaci příkazem quit. POP3 vám v tomto případě pracuje správně a pokud vám s POP3 nepracuje nějaká aplikace, problém je buď v jejím nastavení, nebo aplikaci samotné.

Příklad minimální komunikace se SMTP serverem

Máte-li problémy s odesíláním pošty ze svého poštovního klienta, můžete vyzkoušet minimální komunikaci se SMTP serverem:

telnet 91.239.200.238 25
220 smtp.cesky-hosting.cz ESMTP Postfix (Debian)
ehlo test
250-smtp.cesky-hosting.cz
250-PIPELINING
250-SIZE 33554432
250-ETRN
250-STARTTLS
250-AUTH PLAIN LOGIN
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8BITMIME
250 DSN
auth login
334 VXNlcm5hbWU6
dmFzZS5hZHJlc2FAZXhhbXBsZS5jb20=
334 UGFzc3dvcmQ6
dmFzZS5oZXNsbw==
235 ok, go ahead (#2.0.0)
mail from: <vase.adresa@example.com>
250 ok
rcpt to: <adresa.prijemce@example.org>
250 ok
data
354 go ahead
Subject: testovaci zprava

text
.
250 ok 1121762382 qp 16373
quit
221 smtp.cesky-hosting.cz

Všechny řádky, které začínají číslicí, vrací server. Všimněte si, že hlavičky jsou od obsahu zprávy odděleny jedním prázdným řádkem a psaní zprávy končí sekvencí [ENTER][tečka][ENTER]. Řetězec "VXNlcm5hbWU6" je v base64 zakódovaný řetězec "Username:", na tuto výzvu pošlete v base64 zakódovaný název schránky. Řetězec "UGFzc3dvcmQ6" je v base64 zakódovaný řetězec "Password:", na tuto výzvu pošlete v base64 zakódované heslo ke schránce. V případě, že jste postupovali přesně popsaným způsobem, měl by server vracet čísla (SMTP kódy) tak, jak je zde uvedeno. V případě, že jste postupovali přesně popsaným způsobem a server vrací jiné kódy a zprávy, než je uvedeno zde, obraťte se na naši zákaznickou podporu.

Problém se SMTP přes SSL

Může se stát, že poštovní klient při odesílání pošty oznámí: "Nepodařilo se připojit k SMTP serveru smtp.cesky-hosting.cz pomocí STARTTLS, jelikož nenabízí STARTTLS v odpovědi EHLO."

Tento problém bývá způsoben transparentní SMTP proxy mezi SMTP klientem a naším serverem. SMTP proxy používají například antiviry na OS z rodiny MS Windows (např. AVG). V tomto případě by měla pomoci změna konfigurace antiviru.

Problém s přijímáním a odesíláním pošty na doménu

Pokud se nezdaří doručení nějaké zprávy, měl by o tom být odesílatel informován chybovým hlášením (bývá označeno např. jako failure notice, delivery failure apod.). Hlášení může být odesílateli doručeno i několik dní po odeslání zprávy (záleží to na příčině nedoručení zprávy a nastavení SMTP serveru, který zprávu odesílá).

V tomto hlášení je obvykle uvedena příčina nedoručení. Podle této informace se odesílatel může zařídit, případně se s ní obrátit na správce SMTP serveru, přes který posílá poštu. Pokud odesílatel zmíněné hlášení nedostane a zpráva nedojde, měl by se s problémem také nejdříve obrátit na správce svého odesílacího SMTP serveru. To povede buď k vyřešení problému, nebo ke shromáždění informací potřebných pro další řešení (například pro správce SMTP serveru příjemce zprávy).

Odeslané zprávy jsou označovány jako spam

Vyhodnocování příchozích zpráv provádí poštovní systém příjemce. Přesný důvod, proč nějakou zprávu považuje za nevyžádanou, je potřeba v první řadě zjišťovat tam. Poté můžete přijmout opatření a provést úpravy, které tento problém vyřeší.

Příčin, proč se tak děje, může být mnoho (a to včetně kombinace několika různých), stejně tak možných řešení. Obecně zde uvedeme několik nejčastějších:

  • Chybně sestavená zpráva - konstrukce zprávy je rozporu se standardy pro elektronickou poštu.
  • Obsah zprávy - forma nebo text zprávy jsou podobné obvyklým spamům.
  • Sdělení má charakter hromadné zprávy, ale nesplňuje potřebné technické náležitosti (viz. Hromadné e-maily a prevence SPAMu.
  • Doména/schránka odesílatele má špatnou reputaci, například kvůli předchozímu rozesílání spamu.
  • IP adresa (či rozsah), kterou odesílatel používá pro přístup k Internetu, je vedena v nějakém blacklistu.

Důvěryhodnost odesílaných zpráv můžete obecně zvýšit nastavením DKIM a SPF, nicméně se nejedná o univerzální řešení. Příčinu je vždy třeba řešit adresně.

Někdo posílá zprávy mým jménem

Protokol SMTP, který se používá pro posílání e-mailů, umožňuje odesílateli se identifikovat zcela libovolně. Tato vlastnost bohužel bývá zneužívána k rozesílání e-mailů (obvykle spamu) jménem někoho jiného. Odesílateli k tomu stačí jen zadat příslušné údaje v obálkové adrese zprávy a/nebo v SMTP hlavičce From. Zpráva tedy ve skutečnosti není odeslána z dané schránky, ale navenek to tak vypadá.

Proti tomuto zneužití bohužel neexistuje stoprocentně účinná ochrana. Ale existují nástroje, které mohou alespoň částečně pomoct. Prvním je DKIM, který odeslané zprávy elektronicky podepisuje, přičemž tento podpis je technicky vázán na doménu odesílatele. Druhým je SPF, což je provozovatelem domény specifikovaný seznam serverů, které jsou oprávněny odesílat e-maily z adres na příslušné doméně. Používání DKIM a SPF bohužel není povinné, stejně tak kontrola těchto mechanismů na straně příjemců. Nicméně podíl poskytovatelů, které s těmito nástroji pracují, se průběžně zvyšuje, takže určitě má smysl je používat.

Zpět na nadřazené téma

Objednejte si hosting ještě dnes

Špičkový webhosting s pohodlnou klientskou sekcí a profesionální zákaznickou podporou.

  • 14 dní na vyzkoušení
  • Garance vrácení platby do 30 dnů

125 Kč 59 Kč

71,39 Kč s DPH/měsíc

Akční sleva 53 % pro nové objednávky na 1. rok

Nahoru