Nacházíte se zde: Úvod Podpora Nápověda Často kladené dotazy Zálohování a obnovení dat
Zálohování a obnovení dat
Provádění a uchovávání záloh
Zálohy uživatelských dat jsou prováděny každou noc, zálohovány jsou soubory na webserveru, databáze i obsah e-mailových schránek. Výjimku ze zálohování má obsah adresářů pro dočasné a provozní soubory webových aplikací (adresáře s názvy jako cache
, sessions
nebo temp
), a soubory větší než 1 GB. U e-mailů nezálohujeme IMAP složky pro smazanou poštu a spam.
Zálohovaná data jsou uchovávána na speciálních zálohovacích polích. Zálohy z uplynulých 7 dnů jsou k dispozici po dnech. Dále jsou k dispozici minimálně tři týdenní zálohy (čili jedna z denních záloh v daném týdnu). Zálohovaná data jsou tak k dispozici minimálně 3 týdny nazpět, maximálně měsíc (u různých serverů se to může lišit podle nastavených period provádění týdenních záloh).
Uživatelům doporučujeme nespoléhat se jen na naše zálohování a provádět si zálohy vlastní. Pro automatické provádění záloh nabízíme užitečné nástroje jako třeba rsync přes SSH, bezheslové přihlašování pomocí SSH klíčů, nebo vzdálený přístup k databázím.
Obnovení dat ze záloh
Soubory dostupných záloh webových prezentací a databází mohou uživatelé získat sami pomocí funkce připojení zálohy v klientské sekci. Postup této operace je následující:
- Přihlaste se do klientské sekce, tam přejděte do části Domény a hosting. Ve správě příslušné domény vyberte záložku Zálohy.
- Vyberte typ zálohy, kterou potřebujete - tedy WWW prezentace, MySQL databáze nebo PostgreSQL databáze.
- V dalším kroku Vám systém nabídne zálohy požadovaného typu, které jsou pro danou doménu k dispozici. Vybranou zálohu připojte stisknutím příslušného tlačítka.
- Data budou připojena přímo ze zálohovacího serveru do nově vytvořeného adresáře se jménem
backups
, který najdete po připojení na webserver pomocí SFTP/SSH/rsync přes SSH (nikoliv FTP) v kořeni prostoru dané domény. Tento adresář je připojen pouze pro čtení. - Až si zkopírujete potřebné soubory a zálohu nebudete potřebovat, můžete ji odpojit stisknutím tlačítka v klientské sekci. Pokud se tak nestane dříve, bude záloha automaticky odpojena hodinu po připojení.
Pro překopírování souborů přímo na serveru bez nutnosti stahovat je do svého počítače můžete využít SSH shell.
Obnovení dat na požádání – e-mail, web a databáze
Obnovení dat ze záloh také mohou na požádání provést naši administrátoři. Týkat se může e-mailů nebo i webů či databází, kde uživatel nechce nebo nemůže použít výše zmíněný postup. Obnovení na žádost uživatele je zpoplatněno jednorázovým poplatkem podle platného ceníku. Chcete-li nějaká data obnovit, pošlete nám autorizovaný požadavek (pomocí formuláře v klientské sekci) a uveďte zejména následující informace:
- jaká data chcete obnovit (např. jaký adresář na webserveru, jakou databázi či obsah jaké e-mailové schránky)
- z jaké zálohy data požadujete (to zřejmě bude záviset na tom, kdy byla data ztracena)
Při obnově webových stránek tato služba zahrnuje pouze nakopírování příslušných souborů a/nebo dat do databáze. Zprovoznění samotné aplikace ale může vyžadovat i dodatečné úpravy (v závislosti na rozsahu obnovy a způsobu fungování aplikace). Provést je musí někdo, kdo zná danou aplikaci, typicky její autor nebo správce.